Kosthold som styrker immunforsvaret

  • Skrevet av Margit Vea
  • 12. januar 2018

Denne uken fikk jeg besøk av NRK Rogaland. De deltok på et matkurs hvor vi blant annet kokte kraft og lagde fermentert mat og drikke. Vi pratet om hvorfor det er viktig å tenke på tarmhelsen i disse influensatider. En frisk tarm gir et sterkere immunforsvar som igjen gjør oss mer motstandsdyktige mot sykdommer og smitte. Vi blir stadig oppmuntret til å ta influensavaksine, men det er lite snakk om at man kan gjøre svært mye ved å spise mat som er bra for vårt indre økosystem.

kursene våre snakker vi blant annet om fordøyelsen, mikrobiomet, hvor probiotiske bakterier har viktige oppgaver som har stor betydning for helsen vår. De bidrar til god fordøyelse, hjelper immunforsvaret, reduserer veksten av skadelige og uønskede bakterier. Bakteriene hindrer dannelse av stoffer fra skadelige bakterier som kan gi betennelser.

Faktorer som påvirker tarmen

Barnas immunforsvar styrkes av et godt kosthold

Vi arver tarmfloraen fra mor, og blir påvirket av bakteriene som er rundt oss fra fødselen av. Forskning viser at det er en fordel å bli født normalt, og amming gir også en bedre start for mikrobiomet vårt. Gjennom hudkontakt blir vi disponert for fars og andre menneskers bakterier som påvirket tarmfloraen. Videre er det maten vi spiser og miljøet rundt oss som har stor betydning for hvor rik og friskt mikrobiom vi får.

Tarm i ubalanse – lekk tarm

Det er flere faktorer som kan få fordøyelsessystemet vårt i ubalanse. Her er noen:

  • Prosessert mat med høyt innhold av konserveringsmidler kan trigge betennelser i tarmen
  • matvarer som inneholder gluten og råvarer som melk, mais, soya, egg og sukker er inflammatoriske, trigger betennelser og kan føre til matoverfølsomhet og lekk tarm.
  • Lite fiber, mye sukker, prosessert mat og næringsfattig mat kan gi næring til at ugunstige bakterier og gjærsopp vokser i tarmen. Dette kan igjen føre til et skadet økosystem i tarmen.
  • Overbruk av medisiner, som antibiotika, antiinflammatoriske midler, syreblokkerende stoffer og steroider, kan skade tarmkanalen eller ødelegge normal fordøyelsesfunksjon.
  • Toksiner som kvikksølv og muggtoksiner kan skade tarmen og legger også forholdene til rette for at ugunstige bakterier og gjærsopp kan vokse opp.
  • Infeksjoner fra parasitter, gjærsopp eller bakterier kan føre til lekk tarm og fordøyelsesplager.
  • Stress kan endre tarmenes nervesystem og mikrobiotaen og bidra til en lekk tarm.

Hvordan behandle «lekk tarm»

Forkjølelsesdrikk, kraft med ingefær og hvitløk

Det er viktig å jobbe med årsakene til ubalansen som har oppstått i tarmbiotaen. På våre kurs som går over tre kvelder, samt helgekurset, går vi gjennom en kur  som baserer seg på dette:

1. Fjerne det som trigger

Du skal kvitte seg med ting som påvirker fordøyelsessystemet negativt, for eksempel inflammatorisk mat som kan føre til matoverfølsomhet. Noen trenger også å behandle infeksjoner fra parasitter, gjærsopp eller bakterier.

2. Erstatte

Erstatt et ugunstig kosthold med et optimalt og lav-inflammatorisk kosthold for å oppnå god fordøyelse.

3.Restituere

Tilfør gunstige bakterier (probiotiske bakterier) for å gjenopprette en sunn balanse mellom gode bakterier, samt prebiotisk mat som er mat for de gode tarmbakteriene som allerede er i tarmen.

4. Reparere

Spis mat med høyt innhold av næringsstoffer, gode proteiner, fettsyrer, vitaminer og mineraler som er nødvendige for å hjelpe tarmen med å reparere seg selv.

Vi er alle er forskjellige, og derfor vil erfaringene være ulike fra person til person. Noen merker rask bedring, andre trenger lengre tid.

Er du svært plaget, anbefaler vi deg å holde deg å unngå disse matvarene: 

  • Alt av korn i starten. Unngå korn og gluten som ikke er ordentlig forbehandlet. En skadet tarm har store problemer med å fordøye korn (senere bør det være i form av bløtlagt, aller helst syrnet). Etter hvert kan du teste ut surdeigsbrød i små mengder om du ønsker brød.
  • Prosessert mat
  • Sukker ( gjemt i mat)
  • Melkeprodukter, med unntak av syrnede produkter
  • Syntetiske tilsetningsstoffer
  • Syntetiske søtningsstoffer

Anbefalte tilskudd

  • Tran (Havfruenes)
  • Reinstyrke leverkapsler (B-vitaminer)
  • Probiotika, som Probioform, og ev. en annen type i tillegg som er tilpasset deg.
  • Gelatin: dette kan bestilles på Økoland.no

Nettsteder med nyttig informasjon og oppskrifter

Likte du artikkelen? Ikke glem å del